Před osmi lety vyměnila Andrea Jakabovičová Baumax za Möbelix, práci nákupčí však zůstala věrná. Od roku 2020 stojí v čele nákupu Möbelix a má jasný cíl, kam by ho chtěla posunout.

Jak dlouho pracuješ v Möbelixu?

8 let

Vybrala sis Möbelix ty, nebo si on vybral tebe?

Dvanáct let jsem pracovala jako vedoucí nákupu v Baumaxu. Po druhé mateřské dovolené přišla změna a já si začala hledat novou práci. U nákupu jsem chtěla zůstat a hledala mezi firmami, které sídlily v Bratislavě. Mezi nimi byl i Möbelix. Dohodli jsme se a já nastoupila jako nákupčí.

Nákupčí je tedy tvé profesní DNA. Co jsi studovala?

Mám stavební průmyslovku, dopravní stavitelství, mosty, cesty a dálnice. (smích)

Jak ses dostala od mostů k nákupu?

Spouštěčem všeho byla moje mladistvá touha žít v zahraničí. Vyrůstala jsem v komunismu a chtěla pryč. Proto jsem se už jako dítě učila němčinu z televize. Když jsem maturovala, bylo už po převratu, ale já stále chtěla za hranice. Našla jsem si brigádu jako číšnice ve Vídni a zůstala tam pět let. Zdokonalila jsem si němčinu a po návratu do Bratislavy začala pracovat v německé tabákové firmě jako asistentka a tlumočnice technického ředitele. Tak jsem se dostala do kolotoče nákup-prodej a udělala si obrázek o tom, co mě baví. Po pěti letech jsem požádala o překlad do nákupu. To mě chytlo a drží dodnes.

Andrea Jakabovičová

Nákupu jsi zasvětila celý další profesní život. Co tě na něm nejvíce baví?

Můžu plánovat, vybírat a rozhodovat. Za rozhodnutí nesu všechny následky. Můžu vyjednávat ceny a podmínky. To je přesně moje parketa.

Jaký byl tvůj kariérní postup v Möbelixu?

Nastupovala jsem jako nákupčí židlí, stolů a koupelen. Bylo to pro mě nové produktově, ale princip nákupu je všude stejný. Postupně k nim přibyly ložnice, matrace, dětské pokoje a kuchyně. V roce 2020 jsem se stala vedoucí nákupu. Kuchyně mi zůstaly.

Měla jsi už při nástupu do firmy ambice stát v čele nákupu?

Ačkoliv jsem v Möbelixu začínala jako řadový nákupčí, měla jsem vždy v hlavě, že se chci vrátit zpět k pozici vedoucí nákupu. Vždy mě naplňovalo vést lidi a mít vliv na to, jakým směrem se firma ubírá. Přesto je to pro mě výzva a mám se stále co učit. Jsem vděčná za to, že máme za šéfa Jiřího Šulce, který neustále udává tempo a směr.

Máš nějaký cíl, kam bys chtěla nákup v Möbelixu posunout?

„Aktuálním cílem je stabilizovat tým. Mojí vizí je, abychom byli samostatní ve výběru sortimentu. Stále ještě máme 30 % povinného Möbelix sortimentu. Řada artiklů má u nás velmi nízkou prodejnost a tím pádem nedosahujeme obratů. Proto bych chtěla ukázat rakouské straně jasná čísla a dosáhnout toho, že povinný sortiment nebude.“

Andrea Jakabovičová

Jak funguje výběr sortimentu?

30 % je zmiňovaný povinný sortiment a zbylých 70 % si můžeme určit sami. Z toho až 40 % můžeme vybírat z Mömaxu.

Jak vybíráte nové dodavatele?

Většinou podle ceny. Ale např. u Blanáře to byl produkt. Protože jeho postele jsou zkrátka jedinečné.

Minulý týden ses vrátila z veletrhu. Vybíráte nové dodavatele i tam?

Ano, ale jsou to většinou dodavatelé, kteří už do koncernu dodávají. O to máme život lehčí. (smích) U nich víme, že zalistování a přecenění půjde rychle. Na veletrhy jezdíme také proto, abychom nasáli trendy: barvy, dekory, dřeva, typy a barvy látek. To člověk v normálním pracovním režimu nemá šanci odhalit. V běžném (nekovidovém) roce absolvujeme 3-4 veletrhy.

Co jste nasáli nového? Jaké jsou trendy pro příští rok?

„V kuchyních tmavší barvy a kontrastní kombinace. Objevila se další bezúchytková provedení, tzn. že tento trend zůstává. Nové dekory ložnic, vše jsou to opět tmavé dřeviny v matu. V látkách to hrálo naopak všemi barvami.“

Můžeme se tedy těšit na nějaké novinky?

Ano, ale musí si to „sednout“. Nový sortimentní mix musí sedět našemu zákazníkovi.

Jak toho dosáhnete?

Pokud si nejsme jistí, velmi rádi využijeme kontaktů s prodejnami. Kolegům v prodeji pošleme fotky, přibližné prodejní ceny a zeptáme se na názor, co ty na to? Myslíš, že by to zákazníci chtěli? Bohužel těchto spojenců na prodejnách v posledním roce ubylo. Kvůli koroně jsme totiž nemohli pořádat produktová školení u dodavatelů a tzv. sortimentní porady. Právě tam jsme se poznali a vzájemně si začali vypomáhat. Vazba na prodejny je důležitá i z provozního hlediska. Např. když vypadne konfigurátor, my to tady na centrále nemáme šanci zjistit. Moc rádi bychom oživili spolupráci s prodejnami. Pokud to kovid umožní, rádi bychom v roce 2022 na produktová školení navázali.

Takže se prodejny můžou těšit na intenzivnější kontakt s nákupčími a také na to, že se budou spolupodílet na sortimentu?

Je to naše přání. Protože jedině tudy vede cesta k dobrým obratům.

Kam podle tebe Möbelix směřuje?

V závislosti na všech situacích, které tady vznikají, se přizpůsobovat zákazníkovi a tím být lídrem na trhu s nábytkem. Internet, stacionární sortiment, moderní sortiment, cenová politika.

Kde vidíš Möbelix za dva roky?

Já bych ho chtěla vidět před Ikeou, ale to je zbožné přání. Když už tedy nebít před Ikeou, tak hned za ní.

Andrea a dovolená

Jak odpočíváš, jak dobíjíš baterky?

Mám ráda motorové lodě, slunce, plavání a chorvatské moře. Lodě je velké hobby mého manžela a já se k němu ráda přidala. Na moři trávíme veškeré volné dny. Na plavení mě fascinuje volnost a svoboda. Sebereš se a jedeš, kam chceš. A když máš náladu, vrátíš se na pevninu.

Jaké jsou tvé tři životní hodnoty?

Zdravá rodina, upřímnost, přátelství.