V dnešní době rychlého vývoje a vysokých nároků na zaměstnance hrají moderní formy interního vzdělávání zásadní roli. Jedním z nejefektivnějších nástrojů, který si získává stále větší popularitu, jsou e-learningová videa využívající hrané role. Tento interaktivní a poutavý formát přináší nejen větší míru zapojení účastníků, ale také zajišťuje vyšší zapamatovatelnost klíčových dovedností.
Dohromady jsme natočili 6 videí pro oddělení pokladna (1), bytové doplňky (1), sklad (1) a prodej (3). Natáčeli jsme na pobočce v Brně, přičemž „štáb“ byl přítomen dohromady 4 natáčecí dny. Po natáčení byla ještě nutná tzv. postprodukce, kde jsme s agenturou MenSeek videa stříhali na jednotlivé sekvence a graficky upravovali. Chtěl bych poděkovat všem zaměstnancům a vedení pobočky BX za jejich podporu a „trpělivost” 😊 při natáčení. Velké díky patří především našim kolegům Viktorii Žatečkové (videa pokladní, Faso prodejce) a Alexandrovi Filipovičovi (video sklad), kteří se skvěle ujali hraných rolí.
Proč právě hrané role?
Hrané scénky realisticky zobrazují každodenní situace, s nimiž se zaměstnanci v Möbelix běžně setkávají – například při komunikaci se zákazníky na prodejně. Díky praktickým příkladům a simulacím konkrétních scénářů se účastníci školení mohou lépe vcítit do situace, analyzovat různé přístupy a pochopit, co v praxi funguje a co nikoliv. Simulace konkrétních scénářů jsou mnohem účinnější než pouhá teorie – pomáhají lidem učit se z kontextu a z praxe.
Tímto způsobem se posilují dovednosti, které mají přímý dopad na výkon na pracovišti. Takový způsob výuky vede ke zlepšení efektivity a kvality interního vzdělávání. Zaměstnanci nejsou pouze pasivními posluchači – stávají se aktivními účastníky příběhu. Je to stejné, jako když sledujete zajímavý film a vcítíte se do jeho děje. Videa ukazují správné i nesprávné přístupy k zákazníkovi, čímž podporují kritické myšlení a schopnost reagovat v reálném čase.
Interaktivní a poutavý formát
E-learning s hranými rolemi je mnohem více než jen „video“. Díky interaktivnímu formátu a silnému vizuálnímu ztvárnění udrží pozornost našich kolegů a podpoří dlouhodobé zapamatování klíčových poznatků.
Konkrétní tipy a flexibilita
Součástí našich videí jsou i konkrétní tipy a doporučení, která lze okamžitě aplikovat v praxi. Vše je dále vzájemně propojeno s „face to face” školeními (školící plán) a mystery shopper, které obsahují stejné body. Náš e-learning navíc umožňuje flexibilní vzdělávání kdykoliv a kdekoliv – ať už na počítači, tabletu nebo mobilním telefonu. To znamená, že školení je dostupné všem bez ohledu na čas a místo, je flexibilní pro každého a ušetří čas našim zaměstnancům. K tomuto účelu můžeme využít jak naší interní vzdělávací databanku Engage, tak i QR kódy na uzavřeném Möblelix youtube kanálu.
Möbelix videa s hranými rolemi obsahují:
- Ukázky správného přístupu k zákazníkovi
- Modelové situace z reálného prostředí
- Konkrétní tipy, jak jednat v různých typech interakcí
- Chyby, kterým se vyhnout – a proč
Úspora času i nákladů
Díky digitální formě a možnosti opakovaného přehrávání videí dochází k významnému šetření času i zvýšení dostupnosti tréninkových materiálů. Möbelix tak může snadno škálovat některé vzdělávací programy (především pokladna, sklad) bez nutnosti organizace fyzických školení.
Závěr
Závěrem bych chtěl rád dodat, že využití hraných rolí v našich e-learningových materiálech zvyšuje efektivitu a kvalitu interního vzdělávání, spojuje realitu s praxí, činí učení zajímavějším, a především přináší konkrétní výsledky. Tzn. lépe vyškolené zaměstnance a spokojenější zákazníky. Mimo jiné také šetří náklady spojené s klasickým školením.
Prohlédněte si naše nová videa
Jak mít úspěch na pokladně
Jak mít úspěch ve skladu
Jak mít úspěch v oddělení FASO
Autorem článku je šéf personálního rozvoje pro CZ SK Jakub Štěpán.