Möbelix jako firma píše svůj příběh od diskontu k trendy prodejnám. Klíčovou osobou, která za touto proměnou stojí, je jednatel společnosti, pan Jiří Šulc. Jak se do Möbelixu dostal, co ho vedlo k tomu zásadně změnit koncept našich prodejen? Kde se vzaly malé prodejny „compact“? Nejen o tom všem jsme si v našem otevřeném rozhovoru povídali. Dozvíte se, jaké je jeho životní krédo a kde vidí Möbelix za 10 let. Věřte, že po přečtení článku jeho vize pohltí i vás.
Jaké byly Vaše začátky v Möbelixu?

Nastoupil jsem 1.3.2011 na pozici oblastní vedoucí pro Čechy a Slovensko. Prvních pár měsíců jsem strávil v rakouských pobočkách, kde jsem poznával systémy a způsob práce.

Když tenkrát pustili statistiku na jehličkovou tiskárnu, byl jsem v šoku. (smích)

Vstoupil jsem do éry tvrdého diskontu: prezentace se blížila paletovému prodeji a barva třešně byl největší trhák.

Musela to být výzva. S čím jste do toho šel?

Do Möbelixu jsem šel dělat manažera. Mým úkolem bylo posouvat „čísla“ dopředu. Nic víc. Člověk vnímá každodenní realitu, proniká do procesů a najednou se před ním začne objevovat vize, směr, kterým je třeba se vydat. Nepřišel jsem s tím, že změníme koncept na „hybrid“, to vyplynulo ze situace.

A právě „hybrid“ byl ten zlomový okamžik a start k úspěšné etapě Möbelixu v Čechách a na Slovensku. Jak ta myšlenka vznikla?

Nechal jsem vypracovat studii image značky a analýzu trhu. Výsledky mi potvrdily, že změna je nutná. Začal jsem inklinovat k Mömaxu. Byl jsem přesvědčený o tom, že Möbelix nemůže být stejný v Rakousku a v Česko-Slovensku. V Rakousku cílíme na zahraniční zákazníky, kteří se přistěhovali za prací, je běžné nájemní bydlení, a proto je opravdu rozhodující nízká cena. U nás mají lidé vlastní bydlení, a když si ho zařizují, chtějí kvalitu. Kvalitní nábytek, to byl náš cíl. V roce 2014 jsme podle nového konceptu přestavěli Bratislavu 1, následovaly České Budějovice a do 3 let jsme předělali všechny pobočky. To byl velký úspěch.

Möbelix jak ho známe dnes v Čechách a na Slovensku je tedy kombinace diskontního Möbelixu a trendového Mömaxu?

Ne, je to čistý Mömax, jen logo „Möbelix“ zůstalo stejné. V té době byla už značka Möbelix známá a rebranding jsme si nemohli dovolit.

Jiří Šulc
Nový Möbelix slavil u zákazníků velký úspěch. Co byla ta hlavní změna, díky které se koncept ujal?

Modernizovali jsme sortiment a začali ho doplňovat o regionální dodavatele. Ve výběru sortimentu jsme přestali být závislí na Rakousku a získali větší volnost. Möbelix se změnil v trendový obchod s kvalitním nábytek. Zákazník omládl.

U jedné změny nezůstalo. V roce 2019 přišla další novinka. Malé prodejny „compact“.

Ano, po „hybridu“ přišla nová výzva: koncept malých prodejen. Vnímali jsme expanzi Jysku a růst e-commerce. Doplňky a malý nábytek zákazník pořídí na e-shopu a do prodejny jede už konkrétně něco koupit. Uvědomili jsme si, že čím budeme zákazníkovi blíž, tím to bude výhodnější.

Impulsem byl tedy Jysk?

Spíš nový způsob, jak můžeme dál expandovat. Na mapě Česko-Slovenska je dnes už jen málo měst, kde můžeme otevřít velkou prodejnu. Ale těch malých je spousta. Každá další expanze znamená posílení značky. O to tady jde. Příkladem je západní Slovensko. Tam jsme měli dlouhou dobu jednu pobočku. Za poslední roky jsme otevřeli 3 compacty a 2 velké pobočky a obrat vzrostl až trojnásobně. V roce 2023 otevřeme první compacty v ČR a jedeme dál. Další vývoj má plně v rukou můj následovník pan Daniel Prokš.

Slavíme 20 let Möbelixu. Co je ten největší důvod k oslavě?

Úspěšná cesta od diskontu k trendy prodejnám. Když jsem nastoupil, byla na Slovensku jedna pobočka v Bratislavě a ta ještě vypadala tak, jak vypadala. Dnes máme po celém Česko-Slovensku síť moderních prodejen. Tady vidíme, co se dá za jedenáct let zvládnout.

Čím to je, že se úspěch dostavil?

Jedno je jasné. Úspěšnou firmu nedělají produkty, ale lidi. Dobrou atmosféru nezískáte ani těmi nejlepšími benefity a stohy psaných pravidel.

Receptem na úspěch jsou vztahy mezi lidmi, dobrá firemní kultura a úroveň managementu.

V tom spočívá úspěch Möbelixu. Je tady normální atmosféra a každý zaměstnanec má pro nás stejnou váhu jako ten nejvyšší manažer. Za úspěchem Möbelixu nestojím já, ale všichni zaměstnanci od Karlových Varů až po Košice.

Co byste kolegům vzkázal?

Věřte tomu, co děláte a jděte si za tím. Moje životní krédo je, že když něčemu věřím, dosáhnu toho. Víra má velkou sílu. Je to jako ve sportu. Když startuji závod a nevěřím si, automaticky podám horší výkon. Člověk si ale zároveň nesmí hrát na superstar, je třeba výrazně vnímat okolí kolem sebe, inspirovat se. To je zásadní a platí to i v byznysu.

Zní to jednoduše: Věř a víra tvá se naplní. Opravdu Vám všechno vychází?

Důležité je mít vizi, jít za ní, a přitom vnímat okolí. Někdy je třeba vizi adaptovat na aktuální podmínky, ale to je ta cesta k cíli. Když jdete na kopec a narazíte na závěj, tak ji obejdete, ale pořád směřujete k cíli. Když říkám sledovat okolí, kromě konkurence tím myslím také zaměstnance. Musíte vnímat, jestli vám lidi rozumí a následují vás.

Víte, v čem byl úspěch hybridu? Že to zaměstnanci sami chtěli. Cítili, že změna je nutná.

Kde hledáte inspiraci Vy?

V naší branži pro mě bylo vždy inspirativní Rakousko a Německo. Nábytek je vždy jen postel, sedačka a židle. Ale každý je prodává s jiným konceptem. To mě zajímalo. Nedávno jsem byl například v Dánsku. Je tam takový malý řetězec, podobný Jysku, ale má zase trochu jiný sortiment. Každý si tu svoji správnou cestičku musí najít. Čekají nás zajímavé věci, těším se na dalších 20 let Möbelixu.

Nápodobně. Kde vidíte Möbelix za další dekádu?

Za posledních 10 let se trendy moderního bydlení zásadně změnily. A my se na tom aktivně podílíme. Dnes už je to tak, že zákazníky inspirujeme a udáváme směr. Konkurence chce kopírovat nás.

Za dalších 10 let budeme mít jednou tolik filiálek a budeme číslo jedna na trhu v Čechách i na Slovensku. Já tomu opravdu věřím. Dnes jsme po Ikea a Jysku třetí. Když obrat opravdu zdvojnásobíme, bude z nás jednička.