Koncem května ukončila Zuzka Prašivková „Vedoucí akademii Möbelix“ závěrečnou zkouškou, ve které získala historicky nejvyšší počet bodů. Povídali jsme si o tom, jak náročná akademie byla a co jí přinesla do praxe, ale také do života. Tento rozhovor bude možná motivací pro ty, kteří s účastí v akademii ještě váhají.

Jak ses ocitla v řadách účastníků akademie?

Druhým rokem pracuji jako vedoucí pobočky, proto mě kolega Aleš z personálního rozvoje do akademie přihlásil. A já jsem s radostí přijala.

Můžeš nám krátce říct, co akademie pro vedoucí vlastně je?

Akademii by měli absolvovat všichni vedoucí poboček a jejich zástupci. Je to 8měsíční program o 8 tematických modulech. Každý modul trvá dva dny. První den se probírají témata osobního rozvoje plus leadership a vede ho Jakub Štěpán, druhý den je věnovaný čistě programům a provází jím Aleš Demel. Začínali jsme v září, končili v květnu.

Jaká jsi měla od akademie očekávání?

Kolegové, kteří akademii již absolvovali o ní mluvili v superlativech. Říkali, že mě akademie hodně posune. Na jednu stranu jsem se těšila, že se naučím spoustu nových věcí, na druhou stranu jsem měla trošku strach. Akademii totiž uzavírá zkouška. Není to jen tak, že si to odsedíte a dostanete certifikát. Závěrečná zkouška ukáže, jak jste se celou dobu připravovali a co si opravdu odnášíte.

Byla ta očekávání naplněna?

Akademie moje očekávání dokonce předčila. Skvělé bylo například to, že každý modul navštíví host z centrály. Představili nám, co konkrétně mají na starosti a s čím se na ně můžeme obracet.   

Jaká byla vaše studijní skupina?

Naši skupinu tvořili kolegové na vedoucí pozici z různých poboček. Mohli jsme tak spolu sdílet informace a zkušenosti a vzájemně si poradit. To bylo super. Můžu říct, že mi po nich bude smutno. Byli jsme dobrá parta, zvykla jsem si na ně. Vytvořili jsme tým podobný tomu, který mám na pobočce. Máme v plánu se vídat i nadále, na to se moc těším.

Zuzana Prašivková

Vídali jste se i mimo akademii?

Jasně, na každý modul jsme se museli připravit. A když jsme si nevěděli rady, žhavili jsme telefony. Byli jsme spolu intenzivně v kontaktu hlavně v průběhu učení na zkoušky. Vzájemně jsme si radili a předávali informace.

Takže to není jen o tom, že si odsedíš 16 modulů, ale je to i o domácí přípravě?

Určitě. Probírali jsme jednotlivé programy v našem interním systému SHD a tam je nutná domácí příprava. Témata jsme věděli s předstihem a museli se připravit na látku, kterou budeme probírat v následujícím modulu. Přípravou nás prováděl vedoucí pobočky nebo regionální vedoucí. Je to nastavené tak, že tvůj přímý nadřízený by ti měl být zdrojem informací. Při práci člověk spoustu věcí pochytí nebo si na ně sám přijde, ale v akademii jsme vše probrali hodně do hloubky.

Jak moc časově náročná je příprava na jednotlivé moduly?

Někdy 1, jindy i 3 hodiny. Podle toho, jestli jsem daný program už znala, nebo byl pro mě nový. K novým programům jsem si musela zjistit veškeré informace. Na moduly jsem se snažila chodit maximálně připravená. Když mi potom v rámci školení „vyjel“ konkrétní výstup, už jsem zhruba věděla, co vidím a k čemu mi to slouží.

Jaká část akademie byla pro tebe nejzajímavější?

Já si myslím, že každý modul měl něco do sebe.

A kdybys měla přeci jen vybrat jeden, který ti nejvíce utkvěl?

Ze soft skills mě hodně bavila část, kdy jsme řešili tým, konkrétně týmové role.

V programové části mi hodně přirostly k srdci BKK karty (zpětná vazba od zákazníka, pozn. autora) a jejich podrobný rozbor. V dobách, kdy jsem byla zástupkyní vedoucího pobočky, jsem je měla analyzovat a nevěděla si moc rady. Jen těžko jsem hledala někoho, kdo by mi pomohl. Při akademii jsem vše konečně pochopila. Strašně dobře se mi to učilo.

Kdybys měla na škále 1-10 ohodnotit přínos akademie pro tvou práci vedoucí pobočky, kolik bodů dáš?

Určitě 10. Když totiž začínáš jako vedoucí pobočky, zaučují tě různí lidé různými způsoby. Já jsem si například pro informace vždy chodila, ale se způsobem předání jsem nebyla vždy spokojená. Nerozuměla jsem detailu, unikaly mi souvislosti. Ne každý umí informace předávat.

Když projdeš akademií, získáš ucelený přehled o všem, co potřebuješ. Látku vysvětluje člověk, který tomu opravdu rozumí a umí ji předat tak, aby ji pochopil úplně každý.

Pracujeme se spoustou programů, jsou obsáhlé a každý ti ukáže něco jiného. Člověk se v tom snadno ztratí. V akademii jsme na to měli vyhrazený čas, školitelé se nám plně věnovali a mohli jsme se doptat.

Co jsi musela splnit pro to, abys akademii úspěšně absolvovala.

Po každém modulu následuje dílčí test z předchozí látky, kterou jsme probrali. Tento test musíš splnit na 75 %, abys mohla pokračovat dál. Takže průběžná příprava byla nezbytná. Závěrečná zkouška se skládá ze 3 částí:

V první části jsme psali test z témat osobního rozvoje. Pro mě byla tato část docela těžká. Byly tam například otázky, jak bych řešila konkrétní situace na pobočce. Jsou to otevřené otázky, na které jsme odpovídali vlastními slovy. Tam jsem si nebyla jistá, jestli je moje řešení v pořádku. Buď ti to vezme body, nebo přidá. Subjektivně jsem z toho neměla bůh ví jaký pocit, ale nakonec to dopadlo dobře.

Následovala programová část. Tam jsem si byla jistá v kramflecích. Já SHD (interní program, který je poměrně zastaralý, pozn. autora) miluju, takže až mi ho jednou vezmou, tak já to strašně obrečím. (smích)

Myslím, že jsi jediný člověk v celém koncernu, který tohle říká… (smích)

Asi ano. Jako vedoucí kanceláře jsem s „SHDéčkem“ dělala pořád. Listiny a statistiky jsou něco reálného, pracuji s nimi každý den. Na druhou část jsem nebyla připravená tak, jak bych si představovala, a přesto jsem se nebála, že bych test napsala špatně.

Třetí část je ústní prezentace projektové práce. Ta má rozsah 10-20 stránek a prezentace trvá 10-15 minut. Témata jsme si zvolili sami. Každý z nás si vybral problematiku, která ho ve firmě trápí a chtěl by ji vylepšit.

Vedoucí akademie Möbelix

Jaké téma jsi měla ty?

Já jsem měla proces zpracování reklamace. Byly nějaké věci, které mi ve firmě chyběly, tak jsem se rozhodla, že o tom napíšu a že vymyslíme, jak bychom to mohli dělat jinak. Řešení jsem hledala uvnitř, z našich zdrojů, ne u externích firem.

Pro člověka, který podobnou práci nikdy nepsal to musí být náročné. Dostali jste nějaký návod, jak na to?

Ano, měli jsme koncept, podle kterého měla práce obsahovat úvod, nápad a řešení. Dostali jsme zkrátka notičky, jak by to mělo formálně vypadat.

Jak dlouho trvala samotná zkouška?

Byli jsme tam celý den od 9 do půl 7. Porota složená z regionálních vedoucích hodnotila hlavně obsah a školitelé naše prezentační dovednosti a rétoriku.

Jaká část pro tebe byla nejtěžší?

Určitě prezentace. (smích) Jako vedoucí pobočky jsem zvyklá mluvit před lidmi, třeba na poradách. Ale toto bylo jiné.

I když jsem do projektové práce dala všechno, nebyla jsem si na 100% jistá, že je dobrá. Takže tréma určitě byla. Před zkouškou jsem se ale uklidňovala tím, že prezentuji svou práci, svůj nápad, takže nikdo to nemůže odprezentovat lépe než já. A s tím jsem do toho šla.

Učil tě někdo prezentovat?

Prezentační dovednosti jsme probírali v rámci akademie a také si je naostro vyzkoušeli. Každý z nás si na jeden z modulů nachystal 10minutovou prezentaci na téma vitální život. Někdo mohl mluvit o běhání, někdo měl třeba jógu. Také jsme měli různá cvičení, kde jsme simulovali poradu. 2 minuty jsme vedli poradu a pak nám Kuba dal zpětnou vazbu, co bylo špatně, co bylo dobře.

Kuba nás upozorňoval například na držení těla nebo na oční kontakt. Ať mají ode mě všichni stejnou pozornost, ať nekoukám do země, ať nekoukám za sebe na prezentaci atd. Tyto zásady jsem si zapamatovala a podle toho prezentovala.

Je vidět, že vedoucí akademie je skutečně propracovaný program. Byla jsi před zkouškou nervózní?

No to víš, že jo. Byla jsem nervózní den předem. Neměla jsem tolik času na přípravu, kolik bych normálně chtěla. Já jsem puntičkář, takže potřebuji mít všechno dokonalé. Takže ano, byla jsem hodně nervózní.

Vedoucí akademie Möbelix

A přesto jsi jako první v historii dosáhla 90 % úspěšnosti v testu. To se ještě nikdy nestalo. Jak vypadalo vyhlášení výsledků?

Postupně si nás volali, vždy jsme si přebírali diplom a šli jsme zpátky. Já jsem si myslela, že budu v té horší polovině. Když už zůstalo 5 nejlepších, tak jsem si vždy říkala, že teď už musím přijít na řadu. A pořád nic. (smích) Když si zavolali posledního kolegu Františka, tak jsem tam zůstala sedět úplně jako opařená, nechápala jsem to. Byla jsem hodně překvapená.

Co bys jako čerstvá absolventka vzkázala kolegům, kteří by už akademii mohli absolvovat, ale zatím váhají?

Určitě bych jim vzkázala, ať do toho jdou, fakt to pomůže jim i celému týmu.  Jsou lidé, kteří třeba neradi prezentují, ale akademie z nás vymáčkla maximum. Opravdu jsme se překonali. (smích)

Několik kolegů akademii nedokončilo. Z jakého důvodu?

Podle pravidel akademie můžeš chybět maximálně na 1 modulu. Když chybíš podruhé, tak končíš a musíš začít příští rok znovu. Důvodem je návaznost mezi moduly, každý z nich je důležitý a informace se kupí. Pokud chybíš víckrát, je čím dál víc složitější navázat. Já sama jsem chyběla na 1 modulu. Probranou látku jsem si zjišťovala od ostatních a sama vše dohnala. A rozhodně toho nebylo málo.  

 Akademie je sice náročná, ale časová investice se vrátí. Naučíš se nehlídat jen obrat, ale také procesy na pobočce. To mi před tím nikdo neřekl. Pochopíš, na co si dát pozor a díky tomu se jako vedoucí můžeš posunout dál.  Celkově mě ale akademie časově jinak neomezila. Dva dny z měsíce se pro studium dají najít. Člověk v tom hlavně není sám, s kolegy ze skupiny jsme si hodně pomáhali. S některými si voláme a jsme v kontaktu, zůstali jsme kamarádi. Pro mě bylo těch 8 měsíců maximálně přínosných.