Tým zaměřovací kanceláře tvoří celkem 15 členů. V porovnání s ostatními odděleními ve firmě to není moc. Přesto je to, co se v brněnské kanceláři odehrává, pro úspěšné fungování obchodu naprosto zásadní. Proč je role „zaměřovačky“ tak důležitá a proč by se člověk měl chtít přesunout z prodeje nebo truhlářské dílny k počítači, jsme se zeptali Josefa Niče, který stál před 11 lety u vzniku kanceláře.

Proč a kdy vznikla zaměřovací kancelář?

V roce 2011 a tvořili ji všehovšudy 3 lidé. Jak Möbelix rostl a rozšiřovala se síť prodejen, přímou úměrou se také rozrůstal tým naší kanceláře.

Kdy přišel ten zlom, že jste si řekli: V Möbelixu potřebujeme zaměřovačku?

S rostoucím objemem prodaných kuchyní bylo třeba ulehčit práci kolegům v prodeji a sjednotit procesy. Kuchyňští prodejci jsou spíš kreativní lidé. Kuchyň, kterou prodejce navrhne, musí být nejen krásná, ale také funkční. Tady jsme začali cítit velké limity. Kolega v prodeji dokáže navrhnout krásnou kuchyň, na nás je ji technicky zpracovat do výroby a správně objednat zboží.

„Cílem je za prodejce převzít technickou část, oni se můžou plně soustředit na zákazníka a kreativitu.“

Mohl by dnes vůbec Möbelix bez zaměřovací kanceláře fungovat?

Asi ano, ale špatně. Bez nás by vznikaly zbytečné reklamace. Prodejce se snaží zákazníkovi splnit veškeré vizuální představy o jeho kuchyni, které jsou někdy za hranicí proveditelnosti. My jsme technici, kteří dohlíží na to, aby byl návrh hlavně funkční a realizovatelný. Jde tak o ideální průnik kreativity a technického zpracování.

Mimo to také kontrolujeme, aby všechny zakázky, které prodáme, odpovídaly firemním standardům. Kvůli bezpečnosti například platí, že na sádrokarton nelze montovat závěsné skříňky. Pokud některé standardy prodejci často nevědomky poruší už v rámci prodejního rozhovoru, jsme tady my, abychom chybu objevili, zasáhli a navrhli alternativní řešení.

Zaměřovací kancelář
Josef Nič, zaměřovací kancelář

Jak vzniká návrh a potažmo hotová kuchyně a jakou roli v něm hraje zaměřovací kancelář?

Prodejce navrhne zákazníkovi kuchyň podle jeho přání. Tato fáze je plně v rukou prodejce – proto zde pracují lidé, které baví obchod a kontakt se zákazníkem.

Následuje digitální zaměření přímo u zákazníka. To je v Möbelixu jedinečné, protože většina konkurence zaměřuje kuchyně sice digitálně, ale údaje přepisují tužkou na papír.

„My používáme digitální laser, který přes Bluetooth přenáší 3D místnost do zaměřovacího tabletu.“

Digitální data potom jednoduše exportujeme do systému Carat, ve kterém my v zaměřovací kanceláři zakázku zpracováváme. Zaměření je rychlejší a přesnější.

Potom už přicházíme na řadu my. Komunikujeme s prodejnou a zákazníkem a řešíme různá úskalí, která mohou nastat. Musíme skloubit vizuál s technickou částí, tak aby vše fungovalo. Pak se zakázka vrací na prodejnu, kde kolegové prodejci finální verzi odsouhlasí se zákazníkem.

Až potom můžeme objednat zboží a materiál na výrobu kuchyně. Celou zakázku dovrší montáž, kterou realizuje prodejna. Případné reklamace řešíme zase my. Pinkáme si to mezi sebou, až do té doby, než je zákazník zcela spokojen.

Zaměřovací kancelář očima Vaška

Můžeme se podívat podrobněji na to, co přesně kolegové v zaměřovací kanceláři dělají?

Role bych rozdělil do tří skupin:
Máme kolegy/yně, kterým vyhovuje absolutní systematičnost, a proto řeší objednávky kuchyňských linek a také kontrolují, zda nám dodavatel kuchyni dle našeho zadání správně potvrdil do výroby.

Další část kanceláře jsou technici (muži i ženy), kteří po zaměření kuchyně zpracovávají data a komunikují s prodejcem, případně zákazníkem. Pokud vznikne nějaký problém, tak navrhnou možná řešení. Jde třeba o změnu dispozice kuchyňské linky, odpadů, elektřiny atd.

Třetí skupinu tvoří reklamační oddělení, které řeší problémy po montáži. Ti více komunikují s koncovým zákazníkem. Jde zejména o bývalé truhláře, kteří jsou schopni podle fotodokumentace, kterou dostáváme z montáže a popisu problému navrhnout, jak situaci nejlépe vyřešit ke spokojenosti nás i zákazníka.

Seznamte se s některými našimi kolegy

Kolegové ze zaměřovací kanceláře
Kolegové ze zaměřovací kanceláře
Kolegové ze zaměřovací kanceláře

To znamená, že každý v týmu má svoji přesně danou úlohu, je to tak?

Ano, snažíme se práci rozdělit mezi kolegy tak, aby každý dělal to, co je mu blízké a zároveň, aby vše fungovalo. Naštěstí se to daří. Není výjimkou, že po 2 letech chce někdo změnit náplň práce a zároveň zůstat v oboru, aniž by vyhořel. Sedne si jen na jinou židli a dělá jinou práci.

Zpracování kuchyně je jako hodinový strojek, pokud jedna „součástka“ udělá něco špatně, projeví se ta chyba zákonitě v dalším kroku. Neustále tedy provádíme korekce výstupů, to bych chtěl zdůraznit. O to důležitější je, aby byl tým sehraný a vládla v něm dobrá atmosféra. Musím říct, že debata nad chybami je většinou konstruktivní.

Čím je vaše práce jedinečná?

Procesy, pracovní režim, to vše si víceméně nastavujeme sami. Pokud máme nějaký zaběhlý postup a nový kolega navrhne změnu, společně návrh probereme a rozhodneme se, zda do změny půjdeme nebo ne. Důležitý je výsledek.

Co se týče pracovní doby, rádi se přizpůsobíme potřebám našich kolegů. Pokud někdo chodí dvakrát týdně ráno plavat, může přijít do práce později a skončit, až má práci hotovou.

„Máme tady velmi přátelskou atmosféru a zároveň bereme svou práci zodpovědně, což je zásadní.“

Když děláme teambuilding, většinou se sejdeme úplně všichni a fakt si to užijeme. Pracovní kolektiv je pro nás klíčový. Nedávno nás se smutkem opouštěla kolegyně, která odlétá na půl roku do Thajska, kde bude programovat počítačové hry. Když odcházela, loučili jsme se s tím, že má dveře otevřené a kdykoliv se může vrátit. Za velké plus považuji i to, že u nás máte nejpozději 15. výplatu na účtu. Je běžné, že k nám chodí na pohovory lidé, kteří dříve pracovali u živnostníka, ale už je nebaví ta věčná nestabilita. Stěžují si, že živnostník nemá na výplaty nebo je nevyplácí včas. To se u nás nikdy nestalo.

Jak to u nás vypadá

Našel bys nějaká negativa na práci v zaměřovačce?

Je třeba počítat s celodenní mentální koncentrací, ne všichni to jsou schopni zvládnout. Nepříjemné jsou situace, zejména pokud jde o konfrontace se zákazníky. Např. někteří klienti mají vystudovaný design a ví nejlépe, jak by vše mělo fungovat. Musíme jim umět říct ne, být neústupní a hájit naše standardy.

Někomu možná nemusí vyhovovat open space. Jsou dny, kdy je klid a dny, kdy jsme pořád na drátě a je tedy frmol. Většinou si na to ale všichni zvyknou.

Pro koho je ta práce vhodná? Jaké by měl mít nový kolega znalosti či zkušenosti?

Ideální je pro ty, kteří už mají technický základ, prostorovou představivost a jsou komunikativní. Práce je vhodná zejména pro truhláře, nábytkáře a lidi z projekce. Ti potom profitují z toho, že už mají něco za sebou a pro nás jsou zároveň obrovským přínosem. Zajímaví jsou pro nás ale i lidé bez pracovních zkušeností. Díky novému programu si je totiž můžeme kvalitně zaškolit.

Všechny nové členy týmu by měla bavit také administrativa. Je to zkrátka kancelářská práce u počítače. Člověk k tomu asi musí dozrát, ale i to je výhoda. Často k nám například interně přechází kolegové z prodejny, protože už nechtějí mít kontakt se zákazníkem, ale u kuchyní chtějí zůstat.

Josef Nič, zaměřovací kancelář
Josef Nič, zaměřovací kancelář
Josef Nič, zaměřovací kancelář

Vyberte si, co vám sedne

Mám zkušenosti a jdu do toho

Zaujala vás zaměřovací kancelář a máte pocit, že jste ten pravý či pravá pro tento typ práce? Omrkněte přímo pracovní nabídku a přihlaste se.

Chci se nejprve zaučit

Myslíte, že tahle práce je pro vás jako stvořená, ale ještě nemáte dostatek zkušeností? Omrkněte náš nový tréninkový program.

A nebo nám napište

Nenašli jste žádnou otevřenou nabídku? Nebo si potřebujete něco ujasnit? Rádi s vámi probereme veškeré možnosti spolupráce.